Pusat Pemajuan Pembelajaran Digital dan Fleksibel (UTM CDex) telah menganjurkan kursus bertajuk Pengurusan Cuti dan Kehadiran. Kursus tersebut telah diadakan pada 20 Jun 2025 (Jumaat) dan penceramahnya ialah Puan Saidatul Akmal binti Abdul Hamid dari Bahagian Sumber Manusia, Jabatan Pendaftar, UTM Johor Bahru.


Peserta kursus diperkenalkan mengenai pelaksanaan Waktu Bekerja Fleksibel (WBF) yang bermula dengan tempoh percubaan pada 1 September 2023. WBF kemudiannya berkuat kuasa sepenuhnya pada 1 Disember 2023 dan terpakai kepada staf Pengurusan Profesional dan Pelaksana (PPP) yang tidak tertakluk kepada peraturan waktu bekerja giliran. Penceramah juga menerangkan kepada peserta jenis-jenis cuti yang ada dan prosedur yang patut dipatuhi.
Objektif kursus:-
- Mengenal pasti jenis-jenis cuti, sistem pengurusan rekod cuti dan peraturan berkaitan cuti yang sedang berkuatkuasa;
- Mengaplikasikan formula pengiraan cuti mengikut jenis cuti;
- Menyelesaikan masalah berkaitan cuti.
Semoga staf akan lebih peka terhadap peraturan cuti serta sentiasa mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan.

Related Articles
Inisiatif Kewangan Kelab KAPPELA: Mini Mart KAPPELA
Jawatankuasa Program Bendahari KAPELLAPegawai Tadbir (Pereka) Juru Audit KAPELLAWebmaster UTM CDex Pengerusi KAPELLAKelab KAPPELA telah mengambil usaha dalam menjana kewangan bagi kelab melalui penubuhan Mini Mart KAPPELA. Inisiatif ini, yang diketuai oleh Timbalan...
Terima Kasih Encik Arshad Musa
Jawatankuasa Program Bendahari KAPELLAPegawai Tadbir (Pereka) Juru Audit KAPELLAWebmaster UTM CDex Pengerusi KAPELLAPada 24 November 2024, satu majlis perpisahan yang penuh bermakna telah diadakan di UTM CDEX bagi menghargai sumbangan dan dedikasi Encik Arshad Musa,...
Terima Kasih Prof Madya Ir. Dr. Hayati Abdullah, dan Cik Hazwani Mohd Zahar
Jawatankuasa Program Bendahari KAPELLAPegawai Tadbir (Pereka) Juru Audit KAPELLAWebmaster UTM CDex Pengerusi KAPELLAPada 29 September 2024, satu majlis perpisahan yang penuh bermakna telah diadakan di UTM Cdex bagi menghargai jasa dan sumbangan dua staf yang amat...